Tja hoe -onverwacht

- dan misschien ook ben ik het met Sen eens.
Het probleem is met de meeste mensen van vandaag de dag (en ik heb daar al eens -al zeg ik het zelf- een prachtig betoog over gehouden op het segaforum)
verwende zeikertjes.
Sinds wanneer zijn 34 auto's en 16 tracks niet meer genoeg? Nee het moet altijd maar MEER MEER MEER. In het 32 bit tijdperk waren we blij met 5 tracks en tien autos, totdat Gran Turismo kwam en ieder spel ineens ladingen auto's moest hebben om deze 'verwende zeikertjes limiet' te kunnen voldoen.
Ladingen auto's waarbij je ziet dat iedereen toch een voorkeur heeft voor -meestal- dezelfde auto's en de rest links laat liggen na een keer of twee.
Daar komt bij dat het ROAD idee achter PGR4 en Forza gewoon anders is als het RALLY idee in Sega Rally. Niemand gaat met een Ferrari F40, Dodge Viper of Alfa Romeo SZ rally rijden, dat slaat gewoon nergens op.
Je bent dus sowieso al beperkt aan het aantal auto's wat je in een rally spel kunt gebruiken en als je kijkt hoevel keus aan echt verschillende soorten auto's je kunt gebruiken dan is dat gewoon RUIM voldoende.
Hetzelfde geldt voor de track-count. Het is allemaal leuk en aardig om 120 tracks te hebben maar als je dan eens heel serieus gaat kijken in hoeverre die tracks OP ZICHZELF staan dan blijft er ongeveer 25% over.
De rest is tracks met een ander bochtje, ander straatje, bomen op andere plekken etc. Het leuke van een spel is de tracks te leren kennen en het maximale uit jezelf te halen en er zo snel mogelijk overheen te
snoeien (zoals ik dat graag zeg).
Dat gebeurt niet of nauwelijks in spellen als PGR4 en Forza2. Natuurlijk zijn er een aantal tracks waarop dat wel gebeurt maar het gros van de gamers gaat echt niet elke track maxout-en en speelt gewoon om te winnen, en dat dan een paar 'hoeken worden meegepakt' boeit ze niet.
Het leuke van online racen is als het dicht bij elkaar ligt, nek-aan-nek.
Dan start je een online PGR4 game op en dan staat er 'Shanghai blablabla district'. Persoonlijk denk ik dan 'oh ja, ok, het zal wel'. Als iemand een Sega Rally track kiest 'Aha! Juiste auto erbij, juiste set banden en vergeet die bocht halfweg niet'. Meer is niet altijd beter. De totale massa van shit in spellen als PGR4 maakt het tot een middle-of-the-road spel voor boy racers. Een soort cannonball run door de straten van de grote steden waar iedereen maar wat doet.
Wil je serieus goed worden en, laten we zeggen, 90% van alle tracks en auto's masteren, ben je minimaal een jaar verder. Wie doet dat? Niemand!
(niemand die ik ken tenminste) Tegen de tijd dat je zover bent is het volgende deel uit met weer 200 auto's en 120 tracks. Het is gewoon een
nummer waar je als developer lekker mee kan pochen, zo van 'kijk eens hoeveel autos!', een nummer wat je op je doosje kunt zetten.
Overall vind ik (in het Sega Online systeem) een 9
misschien wat aan de hoge kant, maar dat laat dan meteen de flaw zien van een 'hele punten' rating systeem. Een heel punt is gewoon een veel te groot verschil en maakt echt scherpe ratings onmogelijk. Voor mij is Sega Rally een 8.8 waard, met als minpuntjes de curve die voor beginners (te?) lastig is, de 2 speler mode die iets beter uitgewerkt had kunnen worden en de mogelijkheid (mogelijkheid, GEEN must) van een schademodel.