Start > Recensie, Spotlight > Recensie: Super Monkey Ball Banana Splitz

Recensie: Super Monkey Ball Banana Splitz

8 november 2012

Super Monkey Ball was één van de vroege games van SEGA in zijn nieuwe rol als third party publisher. Het was ook meteen een verrassende topper op de Gamecube. Later kwamen er nog meerdere vervolgen, maar deze deden geen stof meer opwaaien. Super Monkey Ball is namelijk een franchise die zich niet zo leent voor het nodeloos toevoegen van verhaalelementen en andere fratsen. Voor mij is het inmiddels jaren geleden dat ik voor het laatst een spel uit de serie speelde. Met frisse moed begon ik dan ook aan Super Monkey Ball Banana Splitz.

Het spel maakt een frisse indruk, de kleurrijke graphics spatten van het mooie scherm van de Vita. De levels ontlenen hun look aan verschillende tijdsperiodes. Zo begin je ergens in het Secundair, met dinosauriërs op de achtergrond. Later kom je ook in de steentijd en de middeleeuwen. Dit alles is op een zeer aantrekkelijk cartooneske wijze in beeld gebracht. De begeleidende muziek vult de leuke sfeer, die me soms aan Clockwork Knight deed denken, mooi aan

Super Monkey Ball Banana Splitz

Super Monkey Ball Banana Splitz

Het spel heeft zoals vanouds verscheidene levelreeksen met verschillende moeilijkheidsgraden. De makkelijke reeks is wel erg eenvoudig en kort, maar is ook een leuke leerweg. Daarna wordt het al snel pittiger, advanced is al een hele uitdaging, om over expert maar niet te spreken.

De besturing is ouderwets strak, vooral op klassieke wijze met de linker stick. De besturing met behulp van de bewegingssensor is echter ook geen misser. Met wat oefening zorgt deze optie voor prettige afwisseling. Op hoge moeilijkheidsgraad zou ik echter opteren voor de traditionele besturing.

De moeilijke levelreeksen zijn behoorlijk lang. Het is dan ook een grote gemiste kans, dat het spel je niet in de gelegenheid stelt om tussentijds op te slaan. Voor een titel op een draagbare console is dat wat mij betreft een must.

Banana Splitz is geen dure titel, de adviesprijs is 35 euro, maar de kritische consument kan het spel ook voor 20 euro kopen. Toch is alleen wat rollen met een balletje over hindernisbanen wel erg simpel voor een volledig spel. Er zijn daarom net als vroeger een heleboel minigames toegevoegd.

De minigames benutten veel van de speciale functies van de Vita. Zo moet je foto’s maken, bewegen met de Vita en gebruik maken van de touchscreens. Geen van deze minigames is in je eentje echter lang leuk. Zelfs de klassieker Monkey Target weet niet te boeien.

Gelukkig is het mogelijk online, of met een gedeeld systeem te spelen. Dit voegt wat herspeelbaarheid toe, al vraag ik me toch af of een multiplayerspel wel thuishoort op een draagbaar systeem. Ik zie mezelf niet snel met vrienden op bezoek de Vita pakken om eens lekker los te gaan.

Een optie die mij vooraf erg aansprak is de editmodus. Monkey Ball leent zich erg voor het maken van eigen levels. Helaas is deze optie niet meer dan een gemiste kans. Het werkt

namelijk zo: je maakt een foto en schud met de Vita, en plof, je hebt een vrijwel willekeurig (en dus waardeloos) gegeneerd level.

Super Monkey Ball: Banana Splitz is geen slecht spel, alles ziet er goed uit en functioneert prima. Het is echter jammer dat er buiten de basis weinig te beleven is. Hierdoor is het spel niet fris genoeg om echt indrukwekkend te zijn. Door de lage prijs is het spel geen miskoop.

+ Grafisch aantrekkelijk
+ Niet teveel fratsen
+ Besturing werkt goed
+ Lage prijs

Edit mode valt erg tegen
Minigames niet lang leuk
Weinig origineel
Niet tussentijds opslaan

Score: 6/10

Gerelateerde berichten:

Recensie, Spotlight ,

  1. Ivenne
    8 november 2012 op 21:09 | #1

    Die ‘Edit Mode’ is wel erg teleurstellend zeg 🙁

  2. Djawed
    23 november 2012 op 14:49 | #2

    Hey gasten. Ik ga er vanuit dat jullie al bezig zijn met het spelen van allstar racing transformed. Er is een grote petitie aan de gang dat gaat over welke DLC de fans willen zien.

    Even voor de duidelijkheid, je mag stemmen op 3 max. Het zou geweldig zijn als jullie hiervan een nieuwsbericht kunnen maken. Bij voorbaat dank gasten.

    http://forums.sega.com/showthread.php?427121-S0L-s-Challenge-The-Campaign-for-SEGA-characters-to-become-DLC

  3. eternalerik
    25 december 2012 op 11:22 | #3

    geen nieuws?

Geen reacties mogelijk.