Start > Recensie, Spotlight > Recensie: Zaxxon Escape

Recensie: Zaxxon Escape

19 oktober 2012

In 1982 -een tijd waarin vele van ons waarschijnlijk nog niet eens bestonden of nog in luiers rondliepen- kwam SEGA met een nieuw Arcade spel dat in korte tijd zeer populair werd. Het spel was genaamd Zaxxon en leverde naast een groot aantal thuisversies ook een bordspel en een zogenaamde ‘Tabletop’ op. Het laatste ‘echte’ spel in de Zaxxon reeks was een zeer middelmatig deel op de geflopte Mega Drive 32X uitbreiding. Nu, zeventien jaar later, brengt SEGA ons weer in ‘hogere sferen’ met Zaxxon Escape.

Hoewel Zaxxon grote populariteit heeft gekend was dat in lang vervlogen jaren en is de terugkeer van deze franchise met recht een verrassing te noemen. Een ander opvallend feit is dat er slechts drie dagen tussen de ‘onthulling’ van Zaxxon Escape en de ‘release’ in de iTunes App Store en Google Play zat. Ieders aandacht werd recentelijk opgeslokt door spellen als NiGHTS into Dreams HD en Sonic Adventure 2 HD en dat is jammer, want ook dit spel is absoluut het spelen waard.

Het concept van Zaxxon Escape is zeer simpel en daar is volgens mij niets mis mee.
De gemiddelde tablet (of mobiele) gebruiker zit namelijk niet te wachten op ellenlange intro’s en diepgaande verhaallijnen. Spellen als Angry Birds, Bejeweled en Cut the Rope lieten dat wel zien. Het concept van Zaxxon is zelfs dèrmate simpel dat je na het ‘verplichte’ doorspelen van de tutorial (ca. een minuut) de bedoeling van het spel zult snappen.

Jouw schip moet ontsnappen uit dezelfde Zaxxon basis als waarin je dertig jaar geleden je missie voltooide. Die basis bestaat uit een netwerk van smalle doorgangen, haaks op elkaar staande corridors en gesloten poorten. Door je apparaat te ‘tilten’ roteert je schip (tot 360 graden) en kom je door de smalle doorgangen. Door omhoog, omlaag, naar links of naar rechts te ‘swipen’ zoef je (waar mogelijk) een nieuwe corridor in. Tenslotte kun je zogenaamde Z-Coins oppikken en gesloten poorten openen met een simpele ‘tap’ op het scherm.

Het concept is simpel, de uitdaging echter niet. Staan je vleugels niet perfect parallel met een smalle opening dan crash je. Swipe je te laat een corridor in, dan crash je. Schiet je niet snel genoeg de poort open..je raadt het al. Het spel is totaal onvergeeflijk, maar gek genoeg maakt dat het juist enorm uitdagend.

Zaxxon Escape kent ook geen einde, het enige wat telt is het totaal aantal gemaakte meters.
Hoe meer meters je maakt, hoe sneller het spel zal worden en hoe meer obstakels er zullen worden opgeworpen. Het genoegen is echter groot wanneer je -terwijl je vliegt- de marker van je ‘vorige beste run’ passeert. Heb je genoeg Z-Coins gespaard dan kun je naast een aantal power-ups (Een Autopilot, Cloaking Device of zelfs Warpspeed-boost) zelfs nieuwe schepen en uiterlijke kenmerken kopen. Dit, samen met 37(!) specifieke uitdagingen (zoals ‘verzamel 25.000 punten’, ‘vlieg 10.000 meter’), maken dat Zaxxon Escape ook nog eens behoorlijk wat waar voor je geld (slechts €1!) biedt.

Ik kan eigenlijk niet genoeg benadrukken hoeveel lol je kunt hebben met dit simpele, maar uiterst verslavende spel. Daarvoor zul je het echt zelf eens moeten proberen. Wanneer je als een razende al draaiend en schietend door de gangen knalt kan het namelijk bijna niet anders dan dat er toch minimaal een glimlach op je gezicht verschijnt.

Een paar keer per jaar worden we door SEGA verblijdt met zo’n spel dat je weer even terugbrengt naar je jeugd. Een spel spel dat hectisch is maar op precies de goede manier. Een spel dat je even helemaal opslokt, hoe simplistisch het ook moge zijn. Zaxxon Escape is één van die spellen. De verrassing van het jaar en misschien wel de beste SEGA Android App tot nu toe!

+Hectisch
+Direct speelbaar
+Veel uitdaging