Start > Recensie, Spotlight > Recensie: Alex Kidd & Co.

Recensie: Alex Kidd & Co.

18 juni 2012

Een middag ergens in Juni, begin jaren negentig. Er staat een witte doos met geblokt motief op de toonbank van de lokale speelgoedwinkel. Na lang wikken en wegen tussen een Nintendo Entertainment System, een budget Atari 2600 en een SEGA Master System wordt het uiteindelijk die laatste. Naast het losse Castle of Illusion doosje dat zit meeverpakt, prijkt er de tekst ‘Alex Kidd in Miracle World game built-in!’ op de doos. Trots gaat de console mee naar school en uiteindelijk naar de stelling van onze huiskamer..

Zo’n twintig jaar later staat er wederom een ‘witte doos’ op een stelling in een huiskamer. Een digitale doos met daarop Alex Kidd & Co. Ik schenk lekker een glaasje appelsap in, open een pakje Liga’s en ga er eens lekker voor zitten..

Deze Vintage collection bestaat, net als de recent uitgegeven Streets of Rage, Golden Axe en Wonder Boy collecties, uit drie spellen; Alex Kidd in Miracle World (van de 8-bit Master system, dus), Super Hang-On (de versie uit de Arcadehal) en The Revenge of Shinobi (Mega Drive).

Ook bevat deze collectie de mogelijkheid de spellen naar smaak aan te passen (denk aan de moeilijkheidsgraad, controls of versie), een aantal extra’s (een aantal leuke achtergronden, een mogelijkheid om de spelmuziek te beluisteren) en een aantal extra uitdagingen/trials (speel zo snel mogelijk een level door, haal een X aantal punten). Het ziet er allemaal gelikt uit, werkt goed en doet als geheel recht aan eventuele nostalgische gevoelens.

Alex Kidd in Miracle World

Als je aan de Master System denkt, denk je aan Alex Kidd. Waar iedere NES fan warme gevoelens krijgt bij het zien van de Mario/Duck Hunt cartridge, was Alex Kidd hèt Master System spel bij uitstek. Met zijn afwisselende levels, leuke gadgets (zoals de ‘Sukopako-bike’, door mijn zus en ik ‘het Motortje’ genoemd) en pakkende deuntjes was het een geniale zet van iemand bij SEGA om Master System eigenaren juist met dìt spel te verwelkomen. De overzetting is gelukkig geslaagd, ik heb er eigenlijk niets op aan te merken. Wel zul je merken dat je de besturing met de (te gevoelige) analoge stick beter links kan laten liggen en de ‘ouderwetse’ d-pad kan gebruiken.

Super Hang-On

Wilde men bij SEGA arcadebezoekers een minderwaardigheidscomplex geven of werd er een grove inschattingsfout gemaakt bij het bepalen van de moeilijkheidsgraad? Hoe dan ook, Super Hang-On is zèèr lastig te noemen. Met veel pijn en moeite kwam ik uiteindelijk slechts het allermakkelijkste circuit rond. Het is maar goed dat deze collectie je de mogelijkheid geeft tussendoor te saven of het spel iets makkelijker te maken. Ik heb de 3D mode helaas niet ‘echt’ kunnen testen (wie heeft er eigenlijk al een 3D televisie in huis!?) maar ook die heerlijk ouderwetse jaren ’80 groen-rode brilletjes worden ondersteund! Een leuk spel maar eigenlijk iets tè lastig.

The Revenge of Shinobi

Meningen verschillen, maar wat mij betreft het beste spel in de Shinobi reeks tot nu toe. TROS (!) is wederom geen makkelijk spel maar omdat je de afwisselende levels op meerdere manieren zult kunnen doorspelen en daarbij geholpen wordt door wat sterke staaltjes ‘Ninjitsu’ (en de ‘SAVE’ functie!) is het spelen van dit spel nog steeds geen straf. Ook de Yuzo Koshiro soundtrack mag er absoluut weer wezen. Naast de mogelijkheid het spel met één druk op de knop te veranderen in de Japanse versie zijn er net als bij de bovenstaande twee titels een aantal extra uitdagingen toegevoegd en ben je voorlopig nog lang niet klaar met het slingeren van de zgn. ‘Shurikens’.

Voor een euro of 10 drie goed ge-emuleerde SEGA klassiekers, met een aantal nieuwe uitdagingen en opties? Wat mij betreft een schot in de roos. Alex Kidd & Co. is nostalgie op z’n best.

+ Goede emulatie
+ Nette afwerking