Start > Recensie, Spotlight > Recensie: Sonic the Hedgehog 4: Episode 2

Recensie: Sonic the Hedgehog 4: Episode 2

24 mei 2012

Een nieuwe game met de favoriete blauwe egel van iedereen. SEGA lijkt al een eindje eindelijk op de goede weg met Sonic Unleashed en Sonic Generations waren beide goede games. Ook de Rush games op de DS waren behoorlijk goede games. En toen was er Sonic the Hedgehog 4: Episode I. De game werd gewisseld ontvangen. Het was een goede poging maar vooral de physics van Sonic zelf waren een tegenvaller. En nu is het de beurt aan Sonic the Hedgehog 4: Episode 2!

Ik was zelf behoorlijk sceptisch over dit vervolg. Er was geen buzz rond de game en werd zonder veel bombarderie gelanceerd. Meestal geen goed voorteken… Maar goed, uiteraard gaan we de demo proberen. En die valt heel goed mee… Dus de volledige versie is ook direct aangeschaft!

Terug keer van de Flying Fortress (Sonic 2) zone!

Het verhaal zelf is behoorlijk simpel en hebben we al vaker gehoord. Eggman heeft weer een nieuw plan verzonnen om Sonic het leven zuur te maken. Eggman krijgt de hulp van Metal Sonic waarmee we al kennis maakten in Sonic CD. Al heeft hij nu een veel prominentere rol en zul je vaak oog in oog met hem staan. Maar Sonic staat er niet alleen voor. Tails helpt hem opnieuw uit de brand. En samen gaan ze proberen om Eggman opnieuw te verslaan.

Grafisch ziet het er allemaal behoorlijk fris uit. De graphics zijn haarscherp en de achtergronden heel levendig. Er gebeurd altijd wel iets. Vooral White Park Zone spreekt tot de verbeelding: mooie, besneeuwde sparrenbomen fleuren de achtergrond heb terwijl er zacht sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen; ondertussen razen ook rollercoaster voorbij en zwaait een schommelschip lustig in het rond. Verdwenen zijn de plastiekerige, gerenderde achtergronden uit deel 1. Heel leuk allemaal.

Op muzikaal vlak zal Episode 2 geen indruk maken. Het zijn de frisse Sonic deuntjes die we herkennen en ook de geluidseffectjes zijn terug. Van andere mensen kreeg ik te horen dat de muziek irritant kan zijn maar zelf vind ik het allemaal wel dik meevallen. Dus hier zit het ook wel snor voor Sonic.

Maar hoe speelt het nu eigelijk? Ik kan meteen zeggen dat ze bij SEGA en Dimps goed naar de fans geluisterd hebben. De physics zijn aangepakt. Sonic heeft bijna dezelfde feel die je hebt in de Mega Drive spellen. Wil je een looping doorlopen, moet je nu wel degelijk zorgen dat je snelheid hebt of je komt er niet. In deeltje 1 kon je dezelfde looping bijna vanuit stilstand doorlopen. Zo hoort het. Ook Tails doet zijn duit in het zakje. Hij kan Sonic bij de hand nemen en zo een stukje vliegen. Of ze vormen samen een grote bal die zowat alles op zijn pad vernietigd. Of Tails neemt Sonic onder water bij de hand en zwemt op die manier een stuk door het level. Met dezelfde technieken kun je ook puzzels oplossen die je her en der tegenkomt.

Ook de moeilijkheidsgraad is duchtig onder handen genomen. Episode 2 is bij momenten behoorlijk pittig. Er komt soms behoorlijk wat techniek en denkwerk bij kijken om een level succesvol af te ronden en je zult in deze game ook echt levens verliezen. Iets wat bij Episode 1 zelden gebeurde. Vooral de latere bonuslevels, die je als vanouds kunt spelen door 50 ringen te verzamelen en op het eind van het level door een grote ring te springen, zijn moeilijk. Als je Sonic 4 met alle 7 Chaos Emerald wil uitspelen, ga je vaak vloeken na weer een mislukte poging in een bonuslevel. Je moet echt steeds een gewoon level doorspelen om dan een bonuslevel te proberen. En soms is je poging al na 20 seconden voorbij. De bonuslevels zijn in de stijl van Sonic 2 waarin je in goten en tunnels rent en voldoende ringen moet verzamelen om je Chaos Emerald te krijgen. Maar dan in een 3D-jasje natuurlijk. Misschien hadden ze hier de bonuslevels uit Sonic CD waarin je UFO’s kapot moet springen in dit spel gestopt. De Sonic 2 bonuslevels zijn we al vaker tegengekomen.

Is deze game dan echt zo goed? Eigenlijk doet Dimps het behoorlijk goed.
Al zijn er wel wat teveel water delen in de stages waar dat niet hoeft. Als je net een eind door het landschap geraasd hebt, kom je plots in een slowmotion wereld terecht. Dat hoeft niet lastig te zijn maar deze delen komen iets te vaak voor naar mijn zin. Heel soms is er een probleem met de controls. Het is lastiger om een homing attack uit te voeren omdat je target verdwijnt en Sonic even niet weet wat hij moet doen. Maar goed, dit komt een heel enkele keer voor en zal niet tot veel frustratie leiden. Het is al erger geweest in sommige andere Sonic games. Als je beslist om in deze Sonic niet alle Chaos Emeralds of enkele extras te verzamelen, dan kun je deze in een avondje uitspelen. Niet erg lang dus.

Terugkeer van de iconische bonus stage uit Sonic the Hedgehog 2

Deze Sonic heeft ook een multiplayer deel, maar is vrij nutteloos. Iemand speelt als Sonic en de ander als Tails. Dit kan op dezelfde console maar ook via Xbox Live of PSN. Samen moet je proberen een high score te halen of een beste tijd in Time Attack. Alleen… er is niemand te vinden die dit spel online speelt.

Ik kan hier gerust concluderen dat Sonic 4: Episode 2 een heel degelijke game is. Hadden ze het in deel 1 net zo aangepakt, hadden we met een klassieker te maken. Om die reden zal Episode 2 niet de aandacht krijgen die het verdient. Ik wil zeker iedereen aanraden op zijn minst de demo te spelen, die geeft een goed idee hoe het spel in elkaar zit.

+ Grafisch heel leuk in elkaar gezet
+ Episode 2 voelt aan als een Sonic op Mega Drive
+ Veel moeilijker dan Episode 1
+ Multi-player

Water delen halen soms de vaart uit het spel.
Het kan behoorlijk frustrerend zijn om steeds opnieuw een bonuslevel te willen proberen als je eerst een gewoon level door moet.
Maar de multi-player is vrij nutteloos.
Misschien iets te duur voor zijn speelduur.

PS: heb je Episode 1 gekocht op dezelfde console, dan krijg je in deel 2 extra levels. Als Metal Sonic krijg je dan 3 levels voorgeschoteld die je kunt uitspelen. Dit heeft verder geen invloed op de rest van de game.

Score: 8/10