Start > Recensie, Spotlight > Recensie: Super Monkey Ball 2 -Sakura Edition

Recensie: Super Monkey Ball 2 -Sakura Edition

29 maart 2012

Na een flink aantal eerdere apenstreken rollen Aiai, Meemee, Gongon en Baby nu je Android binnen. Is Super Monkey Ball 2: Sakura Edition een verse gele banaan of een portie apekool?

Men kon voor het eerst kennis maken met Super Monkey Ball in de Arcade. Met de speciale banaan-vormige controller sprong de arcadekast meteen in het oog. Mijn kennismaking kwam twee jaar later met de overzetting voor de Nintendo Gamecube. Na een hernieuwde (en lang niet slechte) kennismaking op de N-Gage, speel ik nu pas mijn derde spel in de reeks. Natuurlijk heb ik intussentijd nog wel als Aiai de tennisbaan en het race-circuit onveilig gemaakt, maar het werd een warm weerzien met de vrolijk geblokte levels, palmbomen en trossen bananen.

SMB2:SE bestaat uit een ‘Main Game’ modus,  een viertal minigames en een ‘Quick play’ modus. Ook is het mogelijk je beste prestaties op te slaan en terug te kijken. In de Main game kun je -na het kiezen van één van de vier apen- starten in de ‘Jumble Jungle’ of de ‘Far East’ wereld. Waar de levels van de Jumble Jungle wel erg eenvoudig zijn, zullen de Far East levels je zeker de nodige ‘Fall Out’s opleveren. De apen in hun bal gaan namelijk rollen door je tablet
(of telefoon) in één richting te hellen. Dat is weliswaar erg grappig, maar in eerste instantie knap lastig. Het lijkt in eerste instantie dan ook totaal niet te werken, maar gaandeweg krijg je steeds iets meer controle en werkt deze manier van besturen eigenlijk heel aardig.

Na het doorspelen van de -soms wel erg eenvoudige- ‘Jumble Jungle’, ‘Pirates Ocean’ en ‘Sinking Swamp’ levels kom je aan bij de ‘Cobalt Caverns’ levels. De levels in deze ietwat Space Harrier aandoende omgeving bevatten meer bewegende objecten (denk aan platformen, valluiken en bumpers) en zijn daarmee meteen een stuk uitdagender. Daarna volgen ook nog de zeer pittige ‘Ultra Heaven’ levels voor de echte helden; uiterste controle is hier een vereiste. Het leuke van veel van deze levels is dat slimme speler al snel een handige afsnijroute zal kunnen vinden en daarmee zijn of haar tijd flink kan aanscherpen.

Dè uitdaging van de ‘Main Game’ is echter anders dan de levels simpelweg uitspelen voordat de klok op nul springt of je het loodje legt. Nee, door een level uit te spelen zònder daarbij een leven kwijt te raken en tevens alle aanwezige bananen te verzamelen krijg je een ‘Perfect’ waardering. Naast elk ‘Perfect’ uitgespeelde level zal een kroonsymbooltje komen te staan. Om op alle levels (inclusief de bonuslevels) deze Perfect waardering te krijgen zul je flink je best moeten doen, maar mocht het je lukken dan wacht je wel een speciale beloning!

SMB2:SE bevat ook nog een viertal minigames. Als je één van de eerdere Super Monkey Ball spellen gespeeld hebt zul je ze vast wel kennen; Monkey Bowling, Monkey Golf, Monkey Target en Monkey Base. Met uitzondering van Monkey Golf biedt geen van deze minigames heel erg veel diepgang. Ik was er dan ook snel op uitgekeken. Het is mogelijk deze minigames in Multiplayer te spelen, maar helaas is dat puur een kwestie van de tablet na jouw beurt aan een ander doorgeven. De mogelijkheid om online te zoeken naar menselijke tegenstanders
was dan ook welkom geweest, al was het maar een Time Attack.

Super Monkey Ball 2: Sakura Edition biedt erg, erg veel waar voor je geld. Het spel ziet er verzorgd uit en biedt met een flinke hoeveelheid levels genoeg uitdaging om de hele lente mee door te komen. Hoewel de besturing in eerste instantie erg onwennig kan aanvoelen zul je waarschijnlijk al snel op grote snelheid door de levels rollen. Voor nog geen drie euro is dit spel de definitie van een ‘koopje’.

+ Heel veel waar voor je geld
+ Kleurrijke levels
+ Veel herspeelwaarde