Start > Special, Spotlight > Virtua Writer: State of SEGA

Virtua Writer: State of SEGA

21 mei 2010

SEGA maakte voor het tweede fiscale boekjaar op rij winst. Vervolgens sloot het de deuren van ontwikkelaar Secret Level, de deuren van hun Gameworks arcadehallen in Amerika en werden 73 mensen bij Sega of America en Europe ontslagen. SEGA wil naast hun gebruikelijke “grote titels”, meer en meer focussen op digitale downloads. Dit is een kleine bloemlezing uit het recente SEGA nieuws. Natuurlijk zijn wij bij SegaOnline niet te beschaamd om onze mening te geven over al deze verwikkelingen en nog minder om ook onze wijze raad aan SEGA mee te geven.

SEGA als publisher

Om dit artikel met een positieve noot te beginnen, zal iedereen het er wel over eens zijn dat SEGA dit voorjaar behoorlijk goede titels had. Bayonetta, Aliens vs Predator, Sonic & SEGA All-Stars Racing en Resonance of Fate liggen nog altijd fris in het geheugen. Dit waren echter allemaal games die niet intern bij SEGA gemaakt werden maar door SEGA werden verdeeld. Yakuza 3 was dit wel en kon vooral bij de fans op heel wat bijval rekenen. Super Monkey Ball: Step & Roll werd ook intern ontwikkeld maar werd uiteindelijk een grote tegenvaller.

Bayonetta

Bayonetta was één van de sterkste titels die SEGA publiceerde.

Het aantal intern ontwikkelde games kan je dus op één hand tellen. Met de sluiting van Secret Level (Iron Man 1 & 2) heeft SEGA buiten Sports Interactive (Football Manager) en The Creative Assembly (Total War) geen enkele ontwikkelingsstudio in het Westen meer over. Gelukkig is er nog Sumo Digital, lid van Foundation 9 en dus geen studio van SEGA, die de perfecte SEGA “spirit” in hun games kan creëren. Alle hoop voor interne projecten is dus gevestigd op SEGA Japan maar daar wringt net het schoentje.

Stop Nagoshi!

Ik schreef al eerder over het feit dat de gamesindustrie een geglobaliseerde industrie is geworden. De typsich Japanse games slaan, buiten enkele uitzonderingen, niet meer aan in het westelijke deel van deze wereld. Heel wat Japanse ontwikkelaars hebben intussen deze boodschap al lang begrepen. SEGA Japan jammer genoeg niet. De Yakuza serie bijvoorbeeld ligt nauw aan m’n hart maar zal in Europa en Amerika nooit goed verkopen. Zolang SEGA Japan zijn eigen ding blijft doen, zonder rekening te houden met de behoeftes van de Westerse gamers, zal het aantal intern ontwikkelde games bij ons zeer beperkt blijven. En dat is jammer, zeker als je naar de SEGA’s verkoopcijfers van het afgelopen fiscale jaar kijkt per continent. In Europa worden SEGA games nog het best verkocht. Ongeveer 12,5 miljoen SEGA games gingen er over de toonbank. In Amerika werden er 10,5 miljoen verkocht terwijl Japan het moet stellen met 3,8 miljoen exemplaren.

Toshihiro Nagoshi

Hey Nagoshi, denk ook eens wat meer aan de Westerse gamer.

Breng de AM Studio’s terug

Een ander probleem van Nagoshi & co. is het gebrek aan exposure in de media. Yuji Naka reist op dit eigenste moment Amerika af om Ivy The Kiwi te promoten. Hideo Kijoma is bezig aan een wereldtournee om Metal Gear Solid: Peace Walker een duwtje in de rug te geven. Met Nagoshi of andere SEGA iconen lees je haast nooit een interview, laat staan dat ze wereldwijd een game komen promoten. Het gebrek aan charismatische figuren binnen SEGA West is ook al geen voordeel. Ten Tijde van SEGA’s AM studio’s spraken de producers tot de verbeelding en het waren net zij die een spel dat extra beetje hype konden meegeven. Een grotere openheid van SEGA Japan gecombineerd met games die ook het Westerse halfrond kunnen aanspreken is een toekomstige must.

Meer digitaal

Eindelijk heeft SEGA begrepen dat een versterkte focussen op digitale downloads alleen maar voordelen heeft. Games verspreidt via PSN of XBLA zijn ideaal om het grote publiek kennis te laten maken met het roemrijke verleden van SEGA. Bovendien zullen de “oudere” SEGA fans opgetogen zijn over een nieuwe versie van hun geliefde SEGA franchise. OutRun Online Arcade en zelfs Virtual On: Oratorio Tangram bewezen dit reeds in het verleden en ook After Burner Climax en Sonic the Hedgehog 4 zijn alvast een stap in de goede richting.

Sonic the Hedgehog 4 Episode 1

Na Sonic the Hedgehog volgt er hopelijk nog meer!

Daarom begrijp ik bijvoorbeeld niets van de beslissing om Gunblade NY & LA Machineguns in de winkels uit te brengen. Het is toch duidelijk dat enkel de echte fans deze games zullen kopen. Laten we eerlijk zijn: grafisch tonen beide titels hun ouderdom en het genre hebben ze ook al niet mee. Lightgun shooters verkopen gewoonweg slecht. Beide releases waren wel ideaal voor de Virtual Console Arcade geweest. SEGA is misschien wel één van de weinige software bedrijven die zo’n groot aantal bekende IP’s heeft. SEGA zou intern een AM groep moeten oprichten die zich enkel met digitale download titels bezighoud want daarin liggen volgens mij heel veel mogelijkheden.

SEGA’s erfgoed

Het grote probleem van SEGA is uiteindelijk dat geen enkele van hun Saturn en Dreamcast titels een succesvolle overgang gemaakt hebben naar de huidige (en voor een stuk ook de vorige) generatie consoles. Capcom deed dit bijvoorbeeld wel met Resident Evil. Metal Gear Solid is nog steeds een succes voor Konami en zelfs een titel als GTA vindt zijn oorsprong op de eerste Playstation. Het is me altijd een raadsel geweest dat Ninja Gaiden intussen wel een bekende franchise werd terwijl Shinobi op de achtergrond is verdwenen. Deep Fear op de Saturn was zeker even goed als Resident Evil en Skies of Arcadia veegt nog steeds de vloer met een aantal huidige Japanse RPG’s. Dit zijn slechts enkele voorbeelden maar er zijn er nog veel meer. SEGA’s erfgoed is hierdoor in de vergetelheid geraakt en dit is zacht uitgedrukt een gemiste kans.

Skies of Arcadia

Graag een sequel van Skies of Arcadia, SEGA!

SEGA heeft absoluut nog een grote groeimarge. Met een goed overleg en samenwerking tussen SEGA West en SEGA Japan, zou SEGA alvast een grote stap voorwaarts maken. Wat meer charismatische figuren zou hen ook geen kwaad doen. De hernieuwde focus op digitale downloads is een zeer goede zaak. Dit geeft hen de mogelijkheid om hun brede gamma aan IP’s aan het grote publiek voor te stellen. Wij wachten alvast vol ongeduld af wat de E3 beurs volgende maand zal brengen. Hopelijk zien we daar dat SEGA reeds enkele tips uit dit artikel in praktijk heeft gebracht.

Gerelateerde berichten:

Special, Spotlight , , , , , , , , , , , , ,

  1. Robert
    23 mei 2010 op 16:23 | #1

    En Gunther wanneer ga je door als strategisch consultant binnen SEGA ;-). Zelf ben ik ook een groot liefhebber en voorstander van de digitale distributie, vooral voor SEGA is dit dé weg. Het is mij ook een compleet raadsel waarom we nog steeds geen ChuChu Rocket! LIVE voorgeschoteld hebben gekregen…..

Geen reacties mogelijk.